Aan het einde van het mountainbike seizoen pakt BMC groots uit en komt met een compleet nieuwe generatie Fourstroke fietsen. Niet één fiets, maar voor nu drie verschillende platformen. Mooi spul, we hebben ze direct getest!

Het mountainbike seizoen zit er voor de toppers zo goed als op. Enkel wat exotische wedstrijdjes hier en daar én natuurlijk de jaarlijkse afsluiter bij Roc D’azur. De klassieker rondom Frejus in het zuiden van Frankrijk is het perfecte evenement om de zomer nog een beetje extra te rekken voordat we belanden in een periode van winterjassen en overschoenen. Niet voor niets dat we deze week daar samen zijn gekomen om met de nieuwe Fourstroke fietsen te rijden.

4 Nieuwe BMC’s

Wie een beetje heeft opgelet heeft hem natuurlijk al gespot. De renners van het BMC team fietsten tijdens de wereldkampioenschappen in Les Gets al rond op deze nieuwe fiets. Een model waarvan iedereen al wist dat hij ging komen. Dat er echter niet één maar drie (en later vier) verschillende fietsen zouden komen stond nog niet in de sterren geschreven.

BMC heeft de laatste jaren het aanbod mountainbikes flink laten slinken. Enkel de cross-country fietsen bleven over. In het grovere segment kwam er Scor, het nevenmerk dat trail en enduro moet coveren. Twee modellen én twee e-bike fietsen zijn daarvan beschikbaar. Door deze nieuwe weg in te slaan focust BMC enkel nog op het snelste van het snelste. Fietsen gericht op performance. De vorige generatie kon best nog wat jaartjes mee. Het was tijdens de introductie toentertijd een zeer moderne fiets met vooruitstrevende geometrie, geïntegreerde dropperpost en uitgekiende kinematica. De huidige hardtail, de Twostroke is nog prima bij de tijd en gaat daarom ook aankomend seizoen nog ongewijzigd mee.

Wat is er nieuw?

Eerst even uiteenzetten hoe BMC het graag ziet. Voor nu komen er drie modellen in verschillende uitvoeringen onder de naam Fourstroke. De Fourstroke 01, het paradepaardje met racegenen die we terugzien in de worldcups. De Fourstroke (zonder toevoeging) afgeleid van de 01 maar dan zonder de vernieuwde exclusieve techniek. Als laatste is er de Fourstroke LT. Een ‘beefed up’ versie van de 01, met grovere afmontage en twee centimeter meer veerweg.

BMC Fourstroke 01

Goed. De benamingen bij de Zwitsers blijven altijd een beetje onhandig. Zo reden wij met de Fourstroke 01 Two. Het instappertje uit de 01 line-up. De fiets ziet er op papier niet direct heel anders uit dan zijn voorganger en dat heeft een reden. Zo is de fiets niet drastisch langer en luier geworden, zoals dat bij de meeste concurrenten gebeurt. Vooral omdat de geometrie gewoon prima is, zoals deze al was. Verder blijft de geïntegreerde RAD dropperpost en ook de hoeveelheid drop is niet toegenomen. Dit bedraagt 80 millimeter in alle maten. De fiets is niet extreem veel lichter. Wat is er dan wel bijzonder? Autodrop!

Ja, autodrop. Niet de snoepjes. Nee, de knop onder het stuur. Druk je de remote van de dropperpost in, dan zakt het zadel automatisch naar beneden. Waar je voorheen altijd op het zadel moest blijven zitten om het zadel te laten zakken. En daarmee in theorie een ‘squad’ doet, hoef je nu enkel nog op de knop te drukken. En dat is nieuw en uniek voor het moment.

Autodrop

Goed, hoe werkt dat dan? En waarom willen we dit? Laat ik voorop stellen dat dit zeer race-specifieke techniek is. Zowel in werking als gebruik. Maar ook zeker de doelgroep. Fiets je lekker op zondagochtend of ben je een fanatieke toerfietser met Strava ambities dan heeft Autodrop nauwelijks een functie. Rijd je binnen de linten met nummer en transponder dan ga je hier van smullen. Autodrop heeft voornamelijk als functie om de rijder fitter te houden. Door niet meer te hoeven squatten bespaar je flink wat energie. Het aantal keer dat je in een wedstrijd het zadel laat zakken loopt namelijk al snel op tot pakweg 50 keer of meer. Afhankelijk van het parcours natuurlijk. Dit betekent dus 50 squats minder in een uur. Ook kun je langer doortrappen. Gratis winst!

Dat BMC met deze techniek ging komen was al een flinke tijd een soort publiekelijk geheim. De vraag was echter: Hoe dan? Een zadel zakt namelijk niet zo maar in. BMC maakt gebruik van luchtdruk. Een flinke tank in de onderbuis van het frame wordt op druk gebracht. De lucht uit deze tank wordt gebruikt om het zadel te laten zakken. Druk je op de knop dan stroomt er lucht door een leiding de zadelpen in. De druk loopt snel op tot 4 bar en dat is voldoende om de tegendruk van de spiraalveer te overwinnen. Zodoende zakt het zadel netjes in. Druk je weer op de knop dan ontsnapt de lucht en wint de spiraalveer waardoor het zadel terug omhoog springt. Nu zit er niet oneindig lucht in je frame. Die tank moet dus op druk worden gebracht. Doormiddel van een hoge druk fietspomp (niet meegeleverd) kan de tank tot 14 bar worden opgepompt. Dit is voldoende om het zadel +/- 100 keer te laten zakken. Na het oliën van je ketting en oppompen van de banden moet je nu in de koersvoorbereiding dus ook het oppompen van je frame meenemen! (kom maar door met de grappen in de commentsectie!)