Een luide scheepshoorn klinkt in de haven van Rotterdam. En nee, het is niet de zesdaagse die bezig is en waar een ronde wordt gekaapt door Cavendish en co. Het is die missende container met gloednieuwe long-travel fully’s die de collectie van Merida eindelijk weer helemaal compleet maakt.

Wie het afgelopen jaar op de website van Merida heeft zitten snuffelen is het zeker opgevallen. E-bikes en cross-country fietsen. Dat is wat er in de aanbieding was. Zocht je een fiets met meer dan 120 millimeter veerweg dan bleef je met lege handen achter. De eerste keer dat ik spyshots van de nu gepresenteerde fietsen zag, is inmiddels echt jaren geleden. Zo kunnen we concluderen dat Merida niet over één nacht ijs is gegaan en de coronajaren goed heeft gebruikt om door te testen. In de aanbieding vandaag, de Merida One-Forty en One-Sixty. De benaming geeft de hoeveelheid achtervering aan en dat geeft direct prijs dat we hier met een trailbike en endurofiets te maken hebben. Beide gebaseerd op het al bestaande veerconcept zoals bij de Ninety-Six gebruikt wordt.

Merida is normaal een merk dat graag op safe speelt. Al hun fietsen zijn goed. De gekozen afmontages zijn degelijk, maar echt vaak boven het maaiveld uitsteken doen ze niet. Ondanks de felle kleuren zijn hun fietsen vaak een beetje de grijze massa. En dat is niet erg, want dat betekent ook direct dat praktisch iedereen goed op die fietsen vooruit kan. Zonder veel aanpassingen of specifieke rijstijl. Bij de introductie van deze One-Forty en One-Sixty is dat even anders. Het frame mag dan lijken op de al bestaande XC Fully, bij het lezen van het persbericht en vooral bij het zien van de geometrie tabel maakt mijn hart een sprongetje.

Merida stapt af van de traditionele maatvoering en kiest voor aan aanpak waarbij de lengte van de fiets het belangrijkst is. Hiermee volgen ze een trend die onder andere Ghost met hun Superfit geometrie, Specialized en de S-sizing of onlangs Canyon bij hun Strive ook introduceerden. Het komt er op neer dat een fiets in hoogte weinig groeit wanneer je een andere maat kiest. Echter in de lengte zien we wel degelijk grote sprongen op de maattabel. Daarbij zijn die cijfers ook nog eens zeer progressief. En daarmee bedoelen we eigenlijk lang! Wat tot vorig jaar voor een maat L nog behoorlijk modern genoemd mocht worden, classificeert Merida nu als een Medium. Je kunt dus onmogelijk ‘zo maar’ dezelfde fiets als je huidige karretje overnemen.

Merida doet dit zodat je een fiets kunt kiezen die het beste past bij je rijstijl. Maak je graag bochtjes, rijd je veel bikepark en ben je speels, dan wil je waarschijnlijk een kortere en meer compacte fiets. Ben je een die-hard enduro racer, dan heb je meer aan veel vertrouwen en controle. Een langer frame helpt hierbij. In theorie kan ik met mijn lengte nu prima vooruit op zowel een Medium, Long als Extra long.

Merida noemt dit het Agilometer sizing systeem. Om ervoor te zorgen dat ik op alle drie de fietsen ook daadwerkelijk kan fietsen is er gewerkt aan een eigen zadelpen met extreem veel verstelbaarheid. De pen in 34.9 maatvoering heeft in volledige extensie 230 millimeter verstelbaarheid. In stapjes is de hoogte en drop aan te passen naar wens.

Niet alleen de lengte van de fiets, ook de rest van de geometrie is zeer modern te noemen. Een 79 graden zitbuishoek en 64 graden balhoofdhoek moet van de One-Sixty zowel een goede klimmer als daler maken. We kunnen niet wachten om hem te testen. Bekijken we de One-Forty welke dezelfde bovenstaande behandeling heeft gehad dan zien we hoeken van 80 en 65 graden. Jawel, we hebben een fiets van een grote fabrikant te pakken waarbij het getal van de zitbuishoek begint met een 8! Amai! Hiermee wordt de One-Forty op papier een zeer vooruitstrevende klimmer.

Ook het veersysteem is wat anders dan gebruikelijk. Merida trekt de flex-stay trend uit de Ninety-Six door en elimineert zo een draaipunt. Hierdoor word de fiets niet alleen wat lichter. Vooral ook stijver.

Beide frames zitten vol fraaie details als een mooi spatbordje, Fitlock bevestiging en chique vormgegeven stuurpen. Dit positief ingestemde bericht gaan we niet om zeep helpen door te vermelden dat de kabels door het balhoofd lopen. Of toch wel.