Carbon heeft een heleboel pluspunten als het gaat om materiaalkeuze voor een snelle racefiets. Robuustheid en milieuvriendelijkheid horen daar echter niet bij. Dat is anders bij titanium, het materiaal waarover ze bij Pilot helemaal lyrisch zijn. Met hun nieuwe Pilot Cerus hebben ze nu een model met volbloed racegenen.

In de afgelopen jaren testten we al heel wat titanium Pilot fietsen en werden eigenlijk nooit teleurgesteld door de praktijkervaringen. Daar zijn we dus bij deze nieuwe Pilot Celes ook helemaal niet bang voor. Het merk uit het Noord-Brabantse Nuenen wilde een absolute titanium topper naar het racesegment brengen, dat zijn hun eigen woorden trouwens.

Voor Di2, EPS en eTap

Daarom maakten ze een frame waarbij alle kabels perfect via het balhoofd naar hun eindbestemming gevoerd worden. Ze gaven de balhoofdbuis een mooie zandlopervorm zodat er precies genoeg ruimte is voor remleidingen en shifterkabels. Het frame is specifiek ontworpen voor elektronische schakelgroepen en wordt dan ook standaard geleverd met een Ultegra Di2 groepset. Maar upgraden naar Dura Ace of een Campagnolo EPS groep is natuurlijk altijd mogelijk.

De seatstays, de schuine achtervorkbuizen, zijn geovaliseerd en de wanddikte is zo gekozen dat ze voldoende stijf en sterk zijn, zonder het frame te zwaar te maken. Voor de wielen hebben ze bij Pilot gekozen voor een OHR R45 setje. Aero en van carbon, met Vredestein Superpasso 28 millimeter bandjes eromheen.

Pilot krijgt bij ons de handjes op elkaar door te kiezen voor een BSA bracket, lekker schroefdraad! Met een Selle Italia SLR Boost TM Superflow (ja, een hele mond vol) zadel en hun eigen Pilot carbon voorvork bestel je de Celes vanaf € 7.750,-. Een smak geld, maar dan heb je een fiets voor het leven, want titanium is niet stuk te krijgen! Voor 2850 euro kun je ook een los frame aanschaffen.

Meer info: pilotcycles.com/frame-customize/celes/