Giant heeft de Propel-racefietsen een nieuw jasje gegeven. Elk model heeft een carbon frameset dat in vergelijking met de vorige generatie is verbeterd qua aerodyanmica, efficiëntie en afstelling, zo laat Giant in een persbericht weten.

De range bestaat uit drie series: Propel Advanced SL, Propel Advanced Pro en Propel Advanced. Aan de lancering is jarenlange ontwikkeling aan vooraf gegaan. Tijdens afgelopen Tour de France konden we de vernieuwde fietsen alvast van dichtbij bekijken. Met succes: Dylan Groenewegen won op de Propel Advanced SL de derde etappe en Michael Matthews sloeg dertien dagen later toe. Volgens Giant het bewijs dat de Propel meer kan dan alleen sprinten.

Uit aerodynamicatests is gebleken dat de nieuwe Propel sneller is dan de vorige generatie. De frameset is lichter en stijver. Ter verbetering van de rijeigenschappen is voor een slankere, staande achtervork gekozen en het nieuwe Vector zadelpenontwerp. Daarvan zijn er twee varianten: de geïntegreerde Vector zadelpen (op Propel Advanced SL) en de standaard verstelbare Vector zadelpen (op Propel Advanced Pro en Propel Advanced).

Bij het ontwerp van de Propel is er enorm gekeken naar de aerodynamica, met als gevolg ellipsvormen in delen van de frameset. Giant werkte samen met bekende aerodynamicaspecialisten in de GST windtunnel in het Duitse Immenstaad om alles te finetunen. De voorste delen van de fiets zijn voorzien van strakke lijnen en een afgeronde ellipsvorm om de luchtweerstand te minimaliseren. Klein detail: twee aero-geoptimaliseerde bidonhouders, een voor de onder- en een voor de zitbuis. Ook de onderdelen zijn aangepakt. Het nieuwe Contact SLR Aero stuur (en -pen) verminderen de luchtweerstand, evenals de WheelSystems met 50 millimeter velgen. Als je alles bij elkaar optelt, komt je aan 6,21 watt winst ten opzichte vna de vorige versie van de Propel Advanced SL. Over een afstand van 40 kilometer ben je 27 seconden sneller (bij snelheid van 40 km/h), claimt Giant.

Nog wat cijfertjes: het nieuwe frame van de Propel Advanced SL is 9,9 procent stijver, de pedaalstijfheid is er 7,5 procent op vooruitgegaan. In totaal ligt de stijfheid van de frameset 9,2 procent hoger. Qua efficiëntie komt dat uit op 26,4 procent. Klinkt prima.

Alle informatie over de vernieuwde Propel vind je op de site van Giant. De vernieuwde Propel is vanaf het najaar verkrijgbaar.