Op 24 juli 2002 vierde Rabobank-renner Michael Boogerd op La Plagne een van zijn mooiste zeges. Nu, twintig jaar later, stuiten wij geheel onverwacht op de fiets waarmee hij dat deed. Boogies Colnago C40 is nog in geheel originele staat.

De C40 werd in 1994 geïntroduceerd op de veertigste verjaardag van fabrikant Colnago. Hij had carbon buizen, carbon lugs, aluminium patten en aluminium inserts in het bracket (met Italiaans draad) en (later) de balhoofdbuis. Standaard had de C40 een rechte stalen voorvork, later had je de keuze uit twee carbon voor vorken: de lichte Star en de Force. Er kwamen ook versies met een B Stay achtervork. Een los C40 frame weegt tussen de 1150 en 1300 gram en was er in liefst zeventien maten.

De Colnago C40 en zijn berijder op de flanken van La Plagne

De profploegen die Colnago sponsorde, omarmden de C40. Zo ook Rabobank. Op 24 juli 2002 reed Michael Boogerd zijn C40 zielsblij als eerste over de finish op La Plagne. Hij had zojuist de koninginnenrit van de Tour gewonnen. De winst smaakte extra zoet, omdat hij een jagende Lance Armstrong voor was weten blijven. Die had nog een appeltje met Boogerd te schillen, na de verloren sprint à deux tijdens de Amstel Gold Race van 1999. Maar de Amerikaanse gele-truidrager wist hem niet meer te achterhalen. De liefhebbers zien Boogerds winst op La Plagne als het absolute hoogtepunt voor de Nederlandse Raboploeg.

MET BOOGIE-STICKER

De fiets waarop Boogerd dat kunststukje uithaalde, staat nu voor me: een C40 B-Stay maatje 56. De geometrie is allround, met een balhoofdhoek van 71,8 graden, een zithoek van 73,5 graden, een wielbasis van 99 centimeter en een naloop van 65 millimeter.