Wanneer je goed hebt gekeken dan had je hem al een tijdje kunnen spotten. Het nieuwe racekanon van Canyon. De fiets die vóór de officiële lancering al meerdere wereldbeker overwinningen op zijn naam heeft staan. Gegarandeerd prijs!

Het Duitse beest Schwarzbauer won op magistrale wijze de shortrace in Nove Mesto. Twee weken later schrijft Puck Pieterse voor Line Burquier bij de belofte dames de overwinning op haar naam in Leogang. Beide op deze Lux Worldcup. De naam zegt het eigenlijk al. Deze fiets is gemaakt om mee te rammen. Een raket op wielen. Nu was de Lux al een beproeft snel karretje, bereden door Mathieu himself. De fiets ging echter al een tijdje mee en leek vooral qua geometrie inmiddels ingehaald door de concurrentie. Het veerconcept, de ‘Triple fase’ filosofie en veel gekozen details zijn echter nog steeds meer dan courant. Vandaar dat deze nieuwe Lux qua silhouette behoorlijk lijkt op zijn voorganger.

Geometrie
Toen Canyon met de vorige generatie Lux op de proppen kwam veranderde er heel wat. De achterdemper kreeg een andere plek waardoor er ruimte kwam voor twee bidonhouders. Maar ook ontstond er met dit concept een fiets die veel betere veereigenschappen kreeg. Daarbij werd de fiets beduidend langer en voor toenmalige begrippen een stukje luier. Inmiddels mag dat frame bijna toegekend worden aan de afdeling oldschool. Daarom krijgt de nieuwe worldcup een vanzelfsprekende geometrie behandeling. De fiets is in alle maten een stuk langer in reach. 15 millimeter om precies te zijn. Ook de zitbuis is steiler (0.5 graden) en de balhoofdhoek luier (zakt naar 68.5 graden). Allemaal vrij normale waarden. Waar Canyon met de nieuwe Strive (review) helemaal los is gegaan qua moderne geometrie, is de Lux toch een fiets voor de massa. En daar moet iedereen zich op thuis voelen. Zodoende geen extreme lengtes of doldwaze zitbuishoeken.

Om de fiets nog een slag wendbaarder te maken is de liggende achtervork gekrompen tot het minimum van 430mm. 5 millimeter korter dan voorheen. Dit maakt de fiets sneller in kort bochtenwerk. Waar veel worldcup waardige fietsen in veerweg worden opgerekt tot 120 millimeter blijft deze lux trouw aan de 100 millimeter waarde. Waarschijnlijk ook omdat de verschillen met de Canyon Lux Trail (review) anders wel heel klein worden.

Gewicht
Eerlijk is eerlijk. Bij deze fiets draait het vooral om de grammen, weerstand (of het gebrek eraan) en de snelheid. De Lux worldcup weegt als frameset in luxe CFR variant 1535 gram. Dat is zo’n 140 gram lichter dan zijn voorganger en 400 gram lichter dan de CF versie. Onze testfiets in maat XL wegen we na op 10,5 kilo zonder pedalen.

De grootste gewichtswinst zit hem in de vernieuwde constructie rondom de scharnierpunten. De rocker (dat stukje tussen de link en het frame) is opnieuw ontwikkeld, en Canyon heeft hier en daar een kogellager wegbezuinigd. Dat scheelt weer!

Kabelspaghetti
Onze Lux World Cup CFR Team wordt geleverd inclusief stuur/stuurpen combi. Mooi! Al is de aanpasbaarheid natuurlijk beperkt. Je moet qua maatvoering maar net uitkomen. Het stuur is 74 centimeter breed. Onze XL fiets krijgt een 70mm stuurpen mee. De kabels vinden zijn weg het frame in bij het balhoofd. Geen gaten meer in het frame. Mooi! Maar eerlijk, daar zijn alle voordelen van deze nieuwe feature wel mee gezegd.

De kabels en remleidingen lopen dan wel mooi binnendoor. Ze lopen ook door het bovenste balhoofdlager en door een speciale spacer/ring die bij het balhoofdstel hoort. Dit lijdt ertoe dat wanneer je een balhoofdlager moet vervangen je ook je achterrem moet ontluchten en de schakelkabel moet vervangen. Een tijdrovend klusje voor een puur cosmetische feature. Mooi is het in ieder geval wel. Canyon is niet de enige die met deze feature komt. haast alle merken lijken bezweken onder de intergratie druk.