Eindeloze velden koolzaad kleuren Denemarken geel. Afgewisseld met groene heuvels en kilometerslange kustlijnen vormen ze een prachtig decor in Tour de France-sferen. Het eerste weekend van juli zullen niet de velden, maar zal heel wielerminnend Denemarken in geel gehuld zijn als de Tourkaravaan van Kopenhagen naar Sønderborg trekt. Niet eerder vond het Grand Départ van de Tour de France zo noordelijk plaats. Fiets verkende vast de routes en sprak met onder andere Alex Pedersen, één van de initiatiefnemers.

Tekst: Eveline Hekje | Beeld: Camilla Hylleberg & Jakob Gjerluff

Hoe het begon

In 2012, het jaar waarin de Tour de France startte in Luik, ontstond bij Alex Pedersen het idee om het Grand Départ naar Denemarken te halen. Samen met een goede vriend legde hij het plan in de week bij Tour de France-baas Christian Prudhomme. Vele gesprekken en bezoekjes aan Denemarken volgden. Grootste uitdaging was de eis dat de reistijd tussen de etappefinish in Denemarken en de start van de volgende etappe in Frankrijk niet meer dan 45 minuten per vliegtuig mocht bedragen. Uiteindelijk werd het tegenvoorstel aanvaard om na drie Deense etappes een rustdag in te bouwen en zodoende voldoende tijd te hebben voor de verplaatsing. Het invullen van de route kon beginnen.

Waaieren boven zee

Nou heeft Denemarken veel eilanden en om van Kopenhagen naar Jutland te komen, ontkom je niet aan de achttien kilometer lange Great Belt Bridge. Deze indrukwekkende brug steekt hoog boven het water uit en de wind heeft er vrij spel. Een flashback naar 5 juli 2015 is onvermijdelijk. De beroemde waaieretappe naar Neeltje Jans waar Nairo Quintana naar eigen zeggen de Tour verloor. Als het aan Prudhomme ligt, staat er op 2 juli 2022 een stevige zijwind op die grote Deense brug en wordt er een nieuw waaierspektakel aan de Tourgeschiedenis toegevoegd.

Hier zelf overheen? Op 11 juni mag het op de fiets!

Zelf de Great Belt Bridge fietsen? Helaas kent deze brug vanwege de windgevoeligheid geen fietspad. Voor fietsers rest normaal gesproken de trein of de auto. Behalve op 11 juni. Dan biedt de Tour de Storebælt de mogelijkheid om de gehele tweede etappe van de Tour te fietsen, inclusief de Great Belt Bridge.

De Proloog: sightseeing Kopenhagen

Niet voor niets host Kopenhagen de proloog op vrijdag 1 juli. De Denen zeggen zelf dat fietsen in hun DNA zit en in de hoofdstad is dat goed zichtbaar. Fietspaden, fietsbruggen, swapfietsen en zelfs speciale beugels bij de stoplichten om je, met de voeten nog op de pedalen, aan vast te houden. De helft van de inwoners zit dagelijks op de fiets. Het is een aanrader om de route van de proloog te volgen en fietsend Kopenhagen te verkennen. Waar de profs alleen aandacht zullen hebben voor hun wattages en het goed aansnijden van de bochten, kan de fietstoerist de Kleine Zeemeermin aaien, een rondje langs de koninklijke paleizen maken en vlak voor de finish het 19e-eeuwse pretpark Tivoli bezoeken.

Etappe 2: fjorden en Vikingen

Rondom Kopenhagen ligt zo’n 160 kilometer aan fietspaden. Zo ook richting Roskilde, de startplaats van de tweede etappe. Onderweg doet het landschap haast Nederlands aan. Met name het feit dat je hier in Kronen dient te betalen, maakt je bewust van je toeristenstatus. Roskilde durft het aan om op 2 juli niet alleen 130.000 bezoekers van het beroemde popfestival uit te zwaaien, maar ook vele duizenden wielerliefhebbers welkom te heten. Burgemeester Thomas Bredam vertelt ons vol passie dat hij die dag één groot feest verwacht in zijn 50.000 inwoners tellende stad.

Wie Roskilde bezoekt, kan zich onderdompelen in historie. Een rondje om de imposante kathedraal mag niet ontbreken. Fietsend mag dat eigenlijk niet, maar onze gids verklapt dat hij het zelf dagelijks doet. De Denen zijn de kwaadste niet. De kathedraal kent een rijke koninklijke geschiedenis en dient al meer dan duizend jaar als laatste rustplaats voor de Deense royals.

Dat Roskilde ook een belangrijke havenstad voor de Vikingen was, is terug te zien in het Vikingschepenmuseum. Er zijn originele Vikingschepen uit verschillende windstreken te bewonderen en zelf meevaren op een nauwkeurig nagebouwde boot behoort ook tot de mogelijkheden.

Van Roskilde naar finishplaats Nyborg voert de route langs de vele fjorden die Denemarken rijk is. Het levert prachtige uitzichten over zee en ook wat meer hoogtemeters op. Er ligt overwegend goed asfalt en langs de meeste drukkere wegen zijn fietspaden aangelegd. Gravelaars en mountainbikers kunnen in Denemarken hun hart ophalen op kilometerslange offroad paden en singletracks.


Bestel het Officiële Tour de France Pakket 2022


Etappe 3: Heuvels en strand

De Tour zal op Nyborg na Funen overslaan. Het eiland is echter een waar fietsparadijs met 1200 kilometer bewegwijzerde fietsroutes door een idyllisch landschap. Charmante dorpjes, talrijke zandstrandjes én de mogelijkheid tot eilandhoppen maken Funen tot een ideale fietsvakantiebestemming. Voor wie de sportieve uitdaging wel wat groter mag zijn, biedt de Ostseeradweg uitkomst. Via twaalf eilanden, acht bruggen en vijf overtochten wordt de Deense kustlijn op haar mooist getoond.

Klimmers komen aan hun trekken in de omgeving van Vejle waar de derde en laatste Deense etappe zal starten. Op geen enkele andere plek in Denemarken vind je zoveel hoogtemeters. Qua zwaarte is het vergelijkbaar met Zuid-Limburg. Om zelf de 182 kilometer naar Sønderborg te overbruggen, is het mooier om links en rechts van de Tourroute af te wijken. Fietspaden en plattelandswegen bieden nou eenmaal meer rust en afwisseling dan de grote wegen die ongetwijfeld voor een snelle Touretappe gaan zorgen.

Een van de uitzonderingen daarop is het dorpje Jelling, waar de profs over de kasseien vlak langs het kerkhof zullen denderen. De rust wordt daar sowieso dagelijks verstoord door bezoekers die er de Runenstenen komen aanschouwen. De grootste steen behoorde toe aan Harald Blåtand (Blauwtand). De koning die het heidense Denemarken tot het christendom bekeerde en nooit geweten heeft dat hij naamgever zou worden van Bluetooth. Ook op fietsschoenen is het zeker de moeite waard om even een kijkje te nemen.

Denemarken: 100% fietsvriendelijk

Denemarken is er alles aan gelegen om een onvergetelijke Tourervaring te bieden. Zo zijn er Bike Stations langs de route: reparatiezuilen voorzien van fietspomp en gereedschap voor kleine reparaties.

Behalve in (overdekte) picknickplaatsen is er ook geïnvesteerd in pauzebankjes voorzien van zonne-energie waar telefoons opgeladen kunnen worden. Voor overnachtingen wijzen de bed+bike-bordjes naar fietsvriendelijke accommodaties. Hier kun je bijvoorbeeld je fiets veilig stallen en je banden oppompen. Tot slot kent Denemarken Bike Friends. Deze vrienden kunnen bakkers en landwinkels zijn, maar ook musea en attracties. Wat ze fietsers bieden varieert, te denken valt aan toiletfaciliteiten en oplaadmogelijkheden voor E-bikes. Deze gastvrijheid, gecombineerd met de korte reisafstand vanaf Nederland maakt Denemarken tot een dikke aanrader.