Een fiets zonder zitbuis, heel logisch klinkt het niet. Het Duitse merk Urwahn staat er juist om bekend dat ze zulke fietsen produceren. Wij hebben de Waldwiesel in een e-uitvoering van ze getest.

Ik had tot ik de vraag kreeg of ik een fiets van Urwahn wilde testen nog nooit van het merk gehoord, maar na wat zoekwerk kwam ik erachter dat het een Duits merk betreft en Cycling Connection de bekendheid in de Benelux wilt vergroten. Urwahn Bikes, zoals de naam volledig luidt, werd in 2017 opgericht en bestaat uit de termen URban en WAHNsinnig, Urwahn dus. De focus van het bedrijf ligt vooral op het maken van fietsen die dienen als vervoersmiddel, voor woon- en werkverkeer. Het assortiment bestaat naast stadsfietsen en e-bikes ook uit racefietsen en gravelbikes. Wij haalden een gravelbike op, de Urwahn Waldwiesel. De Waldwiesel is er in meerdere soorten en smaken. Zo is er de ‘gewone’ versie van de Waldwiesel en een e-versie, de Waldwiesel.E. Wij gingen met die laatste op pad.

De Waldwiesel is een fiets met (deels) 3D-geprint stalen frame en onopvallende aandrijflijn. In het frame zit de batterij verwerkt, daar zit ook het oplaadpunt. Het motortje zit in de achternaaf. Van een afstand is hij amper te herkennen als elektrische fiets, dat blijkt wel als ik met collega Edwin op pad ga. “Waar zit die aandrijving dan?” vraagt hij, om er volgens achter te komen dat het allemaal wel heel mooi is weggewerkt. Een fiets met onopvallend motortje dus, ideaal om je vrienden mee te verrassen als je een weekendje gaat klimmen en plots zonder problemen bij ze wegrijdt. Maar goed: dit is dus een ‘softride’ e-gravelbike, met 40Nm koppel tot je beschikking. Niet helemaal geschikt om flink mee te klimmen, maar wel om mee over de stoffige paden te scheuren.