In Nederland wint de e-mtb snel aan populariteit. In de bergenlanden om ons heen wordt er al een paar jaar bijna niets anders meer verkocht. Maar volgens Orbea hoeft het allemaal niet te extreem. Geen superdikke accu’s of dubbelgeveerde alleskunners waarmee je hoog door de lucht kunt vliegen. Uit eigen onderzoek blijkt dat het grootste deel van de mountainbike gebruikers helemaal niet zo extreem fietst. Die rijden zelfs grote delen van hun ritten over schotterpaden en slaan de moeilijkste tracks liever over. Voor die doelgroep maakten ze deze nieuwe Urrun.

Licht en speels

De fabriek van Orbea staat in het Baskenland, en Urrun betekent ‘ver’ in het Baskisch. Daarmee bedoelen ze dat het een fiets is die je je horizon laat verbreden en op nieuwe plekken kan brengen. Precies waar een fiets voor bedoeld is. Tot zover de marketingpraat.

Ik zat bij de persintroductie en vond juist de rest van hun verhaal best interessant. Want waar de trend tegenwoordig lijkt dat iedere nieuwe fiets dikker, vetter, technischer, sneller (en duurder) moet zijn, slaan ze bij Orbea met deze fiets een ander pad in. Ze hebben juist gekozen voor een vrij eenvoudig hardtail. En alle moeite gestoken in het maken van een levendige fiets met een accu/motorcombinatie die precies genoeg actieradius biedt om een stevige dagtocht mee te kunnen maken.

En hoewel wij persoonlijk natuurlijk juist al die nieuwe technische snufjes gaaf vinden én ons graag verlekkeren aan de dikste en duurste bikes, hebben ze daar in Baskenland natuurlijk wel een punt. Scheuren in een Formule1 auto lijkt best leuk, maar uiteindelijk heb je door het jaar heen toch meer aan een wat minder extreem vervoersmiddel.

Optionele dropperpost, altijd doen!

De motor in de Urrun is een –samen met Shimano- doorontwikkelde EP8 RS, geoptimaliseerd voor gebruik bij een cadans tussen de 75 en 95rpm. Daarmee zou hij heel snel moeten reageren op jouw trapbewegingen. De motor is uiteraard te configureren via de Shimano e-Tube Project app. Het levert qua uiterlijk een fiets op die nauwelijks als e-mtb te herkennen is. De motor/accu combi is echt heel slank en mooi geïntegreerd.

3500 hoogtemeters op een lading

De 540Wh accu is dezelfde die in de aluminium Orbea Rise modellen zit. Hij zit volledig geïntegreerd in de schuine buis. Orbea geeft zelf aan dat je op een volle lading zo’n 3500 hoogtemeters kunt maken, of 8 uur kunt fietsen. Mocht je daar niet genoeg aan hebben, dan kun je nog een range extender monteren die 252Wh extra levert.

Met de Smart Charger kun je de batterij(en) snel weer opladen. Het slimme aann deze lader is dat hij de accustatus in de gaten houdt. Afhankelijk van de temperatuur en de kwaliteit van de cellen schakelt de lader zelf tussen 2 en 4 Amp tijdens het laden. Dat zorgt er onder andere voor dat de accu langer meegaat.

De range-extender kan op de plek van de bidonhouder

Lichter frame

De Urrun is de opvolger van de Orbea Wild HT. Hij is 15% lichter en maar liefst 30% stijver dan zijn voorganger. Mede gerealiseerd door het perfectionering van hydroforming proces en het slim gebruiken van triple-butted buizen waarmee heel precies te bepalen is waar een frame dik en waar het dun moet zijn. En ze zijn apetrots op hun lasnaden. Die zijn gepolijst en je moet echt heel goed kijken om te zien dat je hier niet met een carbon frame te maken hebt.

Alu? Lasnaden? Fraai toch!

Geïntegreerde kabels

Wat ook opvalt aan de nieuweling is de cleane look. Orbea ontwikkelde een nieuwe cockpit, waar alle kabels en leidingen heel fraai binnendoor lopen. Dropperpostkabel, remleiding, shifterkabel, display en control kabels, ze hebben het allemaal erg netjes door de stuurpen en balhoofdbuis gekregen, knap!

Geometrie en specs

Orbea noemt de gekozen geometrie zelf een ‘Adventure geometry’. Er is ruimte voor 2.6” banden (maar hij wordt geleverd met 2.4″), er zitten uiteraard 29” wielen in en de fiets wordt geleverd met een ebike specific 120mm voorvork. De Urrun komt in 5 maten, van S tot XL en in drie kleuren, Leo-Orange, Borealis-Blue and Black-Glitter.

De fiets is er in twee smaken, een Urrun 10 en een Urrun 30. De 10 is het luxe broertje, met Shimano XT schakelsysteem (12-speed), Dropperpost, Fox 34 Float vork, Magura MT5 remmen en Race Face wielen. Deze fiets komt op €4799. De 30 kost €3799 en krijgt een Marzocchi Bomber vork, eigen Orbea wielset en Deore 10-speed derailleur.

Meer info over deze fiets vind je op: orbea.com

Als je hem bestelt of reserveert via Orbea’s