Ronald kreeg in 2020 hernieuwde goesting om te fietsen en kocht een nieuwe Giant Propel. Een fiets die we al een aantal maal in de test hebben gehad. Wij moeten de testfietsen meestal na een vrij korte testperiode retour sturen naar de fabrikant, dus het leek ons leuk om nu eens een review te publiceren van een fiets die stevig getest is, maar nog wel gewoon te koop. Hieronder dus een uitgebreide ‘doorgetest’.

Het is oktober 2020 als ik na een lange zoektocht op internet bij BCE Bikes in Putten binnen stap. Ik heb de knoop doorgehakt en besloten een Giant Propel te kopen! In 2016 heb ik mijn laatste koers gereden en in de tussenliggende jaren heb ik nauwelijks gefietst en heb ik de kilometers die ik maakte op een cyclocrossfiets van Stevens gereden. Met een extra wielset erbij om te kunnen crossen én op de weg te kunnen fietsen. Dankzij de Covid crisis heb ik wat meer tijd gekregen om te fietsen en het fanatisme is terug. In 2021 wil ik mijn rentree in het amateurpeloton maken en daar hoort een snelle fiets bij!

De theorie

Mijn internetzoektocht had wel wat weg van dat liedje van Henk Westbroek, België. In dat liedje bezingt hij allerlei redenen waarom andere landen afvallen om uiteindelijk in België uit te komen als ideale land. Duitsland is te streng, Koeweit te heet, Cuba te zoet, Schotland te nat etc. etc. Voor mij was Specialized te duur, Canyon niet op voorraad, had Cannondale te lelijke kleurstellingen, Stevens had geen aeromodel etc. Uiteindelijk leek de Giant een ideale combinatie van aero, looks, afmontage en prijs. Voor €3599,- kocht ik een splinternieuwe Giant Propel Advanced Disc 1 met carbon frame, mechanische Ultegra groep, en dan ook nog eens alle kabels uit het zicht weggewerkt. De fiets werd standaard geleverd met een 65mm achterwiel en 42mm voorwiel. Ik ben niet zo’n fan van die look dus besloot er ook direct een 42mm achterwiel en 65mm voorwiel bij te kopen zodat ik 2 complete wielsets had. Ik ben er klaar voor, laat dat nieuwe seizoen maar komen!

De praktijk

Mijn eerste schrik kwam met het ophalen van de fiets toen mij nog even terloops gemeld werd dat de banden wel tubeless waren. Na jaren nauwelijks gefietst te hebben had ik de hele tubeless trend gemist en ik verwarde het met de aloude tubes. Da’s mooi voor wedstrijdrenners maar natuurlijk een drama als je als amateur halverwege je trainingsrondje lek rijdt. De fietsenmaker nam rustig de tijd om mij het verschil tussen tubes en tubeless uit te leggen en vol vertrouwen ging ik aan de slag. De wielen van de Giant zijn niet alleen tubeless maar ook hookless. Door het ontbreken van de haakjes op de velgrand wordt de velg goedkoper om te fabriceren en ook lichter. Daarnaast wordt de band minder naar binnen gedrukt op de velg waardoor een meer aerodynamische aansluiting tussen band en velg ontstaat. Kortom, voor minder geld een lichtere en snellere wielset. Nadeel? Door het ontbreken van de velgrand is de velg niet geschikt voor alle type banden en je zult met een lagere bandenspanning moeten rijden.

De ervaring met de hookless/tubeless combinatie is werkelijk fantastisch. Aan het begin loop ik wel wat te rommelen met bandenwissels maar als je wat ervaring hebt dan is werken met tubeless banden echt kinderspel. Mijn ervaring met de standaard Giant banden is niet heel goed. Qua montage, luchtdichtheid en lekbestedigheid is het prima maar de hoge rolweerstand is echt merkbaar bij deze banden. Daarnaast zijn ze vrij zwaar. Ik ben overgestapt op Schwalbe One voor de trainingen en Pro One voor de wedstrijden. Echt een wereld van verschil in positieve zin!

Cadex wielset met Pro One tubeless banden

Rij-ervaring

Genoeg gepraat over wielen en banden. De fiets zelf rijdt fantastisch, het stuurt strak, het frame is stijf en de fiets is echt heel snel. Als oud-rugbyspeler heb ik wel een redelijke sprint in de benen en heb ik in het verleden nog wel wielsets stuk gereden of het gevoel gehad dat ik elk moment het stuur los zou trekken van het kader. Niets van dat alles is waar, zelfs bij 1600w geeft de fiets geen krimp en gaat ie kaarsrecht rechtdoor. Ik denk dat alleen Jeffrey Hoogland, Harrie Lavreysen en Jerommeke deze fiets echt pijn kunnen doen.

De laatste significante ‘upgrade’ die ik zeer recent heb gedaan, is de montage van ovalen kettingbladen van Absolute Black. 52-36 in oilslick uitvoering, je moet er van houden. De lijn tussen kunst en kitch is een dunne. Het rijden met een ovalen blad was in het begin even wennen maar het rare gevoel ben je na 10 minuten fietsen al kwijt. Er is een enorme hoeveelheid wetenschappelijke documentatie over de zin en onzin van ovalen bladen. In alle eerlijkheid denk ik dat het voor mij echt nul verschil maakt in presteren. Ik heb echter best diep in de buidel getast voor de kettingbladen en ik hou wel van de look die de combi ovaal/oilslick toevoegd aan de fiets. Ik laat de set er dus wel opzitten maar schrijf ‘upgrade’ bewust tussen aanhalingstekens.

Ovaal kettingblad van Absolute Black

Het mooie van de Propel is dat Giant ook een opzetstuurtje levert wat gemaakt is voor de aero handlebars van de Propel. Dat maakt de fiets populair bij triathleten, maar maakt hem ook geschikt voor tijdritten. Ik heb een aantal tijdritten gereden in het seizoen en uit de test met de Orbea Ordu die we gedaan hebben bleek ik op de Giant maar liefst 21 seconden sneller te zijn op een 10km tijdrit bij gemiddeld 300w dan op de Orbea Ordu. Aerodynamica en snelheid zitten dus echt wel goed op deze fiets.

Met een opzetstuur prima te gebruiken voor tijdrit en triathlon

Veelzijdige fiets

De samenhang van het comfort van de wiel/band combinatie, de snelheid en het feit dat hard sprinten geen probleem is, maakt dat de fiets veel veelzijdiger is dan dat ik vooraf verwacht had. Ik heb zelfs mijn eerste koers mogen winnen dit seizoen, maar ik rij er ook een 200+km toertocht comfortabel op uit.

Naast het opzetstuurtje maakt Giant meer handige accessoires voor de fiets. Zo hebben ze in de zadels het zogenaamde uniclip systeem waar je heel handig een lampje in het zadel kan verwerken. Daaronder kun je dan weer andere accessoires hangen zoals een spatbordje of een zadeltasje. Er is echt goed over dat soort dingen nagedacht!

Geïntegreerde kabels en leidingen

Is er dan helemaal niets aan te merken op deze fiets? Jawel. Ik vind de manier waarop de kabels zijn weggewerkt in het stuur wat knullig. Daar lopen ze toch wat achter t.o.v. concurrenten die dat gewoon net ff slimmer doen. Giant laat de kabels via het stuur naar het midden van de stuurpen lopen en daar komen de kabel naar buiten. Met een afdekkapje wordt e.e.a. vervolgens uit het zicht gehouden. Voor het oog is het prima weggewerkt. Het nadeel zit in 2 dingen.

Het eerste nadeel is dat als je een spacer wilt verwijderen om je stuur wat lager te krijgen, je ook meteen de vork zal moeten afzagen om het afdekkapje weer terug op zijn plek te krijgen, er is immers geen plek voor spacers onder het kapje. Je kunt overigens wel tijdelijk zonder de afdekkap rijden en als je na een week nog prettig zit de boel afzagen en de kap weer netjes terugplaatsen. Het tweede nadeel is dat de kabels dermate strak onder het kapje zitten dat de kabels wat gaan wringen en het stuur niet helemaal ‘vrij’ loopt. Daar heb je normaal met fietsen echt helemaal geen last van, maar met handen los merk je dat het stuur niet meewerkt met wat jij doet en je snel uit balans raakt. Handjes los durf ik dus simpelweg niet aan op de Propel.