Canyon blijft maar met nieuwe fietsen op de proppen komen. Dit jaar hadden we al meerdere Spectrals en onlangs de grotere Torque. Nu weer een afdaalgerichte fiets. Maar, in tegenstelling tot de andere, vaart Canyon nu een zeer specifieke koers. Een vlamnieuwe Strive!

Het aanbod aan verschillende fietsen bij de Duitsers is inmiddels legio. Voor ieder wat wils en voor elke discipline of nichemarkt is er inmiddels wel iets. De Strive loopt al even mee. Van 26 inch fiets bij zijn introductie in 2010, opgerekt tot 27,5 model en uiteindelijk ook verkrijgbaar met grote wielen. De Strive is een pure racer. Gebouwd rondom de Enduro world series parcoursen en de daarbij horende uitdagingen. Nu worden ook daar de Stages ieder jaar een beetje lijper. Tijd om een tandje bij te schakelen dus.

De ‘oude’ Strive was vooral een heel allround inzetbare fiets. Een allemansvriend waar nagenoeg iedereen zijn weg op zou kunnen vinden. Dat is dan ook wel de strategie van Canyon. Fietsen bouwen, passend bij een doel. Maar wetende dat ze verstuurd worden in een doos. En dus zonder testmogelijkheid vooraf zijn de meeste Canyon fietsen nooit heel uitgesproken. Dit zie je vooral terug in geometriekeuze en de veereigenschappen. Tot vandaag. Want die ‘voor ieder wat wils’ filosofie gaat nu overboord. Doordat het aanbod inmiddels zo breed is -van Neuron tot Spectral en van Torque tot Strive- durven ze in Koblenz specifiekere keuzes te maken.

De Nieuwe Strive lijkt qua uiterlijk dan nog wel op zijn voorganger. Maar daar is ook wel alles mee gezegd. Om te voelen hoezeer de fiets anders is reis ik af naar Finale Ligure. Het mtb mekka én de plaats waar de Enduro World Series is ontstaan. Maar ook de plaats waar Fabian Barrel, drijvende kracht achter de Strive als teammanager van Het Canyon Cllctv team én meervoudig winnaar van diezelfde Enduro World Series zijn comeback maakte na een reusachtige valpartij met gebroken rug tot gevolg.

Uitgesproken geometrie

Terug naar de fiets. De Strive is puur gemaakt om op hoge snelheid lastige trails te nemen. Geen ‘stuntfiets’.  Enduro’s rijd je berg af, maar net zo veel berg op. Daarom is de Strive voor enduro-normen ook een prima klimmer. Althans, dat belooft Canyon ons. De grote verandering bij dit nieuwe model is de uitgesproken geometrie. De maatvoering is enorm opgerekt. Sterker nog. Bijna de hele maattabel is in zijn geheel een stapje opgeschoven. Met andere worden, wat eerst een prima moderne Large zou zijn, heeft nu de sticker Medium gekregen. Dit geldt dan vooral voor de lengte. Even wat perspectief. In 2019 testte ik een Pole Machine. Toevallig ook op dezelfde trails in Finale. De Machine stond toen bekend als één van de langste en meest vooruitstrevende fietsen op de markt. De reachlengte in maat L bedraagt 510mm. Extreem lang. De nieuwe Strive heeft in dezelfde maat L een reach van 505mm. Bijna dezelfde maat dus. Nog een vergelijking: Maat M krijgt een reachlengte van 480mm. Een maat L Spectral van dit jaar heeft een lengte van 485. Slechts vijf millimeter langer. Bent u nog mee? Lang verhaal kort. De fiets is lang. Erg lang. En daardoor is het belangrijk dat je goed bepaalt welke rijstijl het beste bij je past voor je klakkeloos een framemaat aanklikt. In theorie zou ik met mijn 1.90mtr lengte namelijk prima op een Medium passen terwijl ik meestal een XL prefereer.