In de winter voelen veel mensen zich vermoeider. Dit komt doordat de dagen korter zijn en het sneller donker wordt. Als het buiten donker wordt maakt je lichaam het hormoon melatonine aan. Hier wordt jij slaperig van. Melatonine wordt daarom ook als supplement verkocht voor mensen die slaapproblemen hebben. Doordat mensen vermoeider zijn gaan ze meestal ook minder bewegen en sporten. Daarnaast komen veel mensen minder buiten. Het is juist in de winter belangrijk om voldoende buiten te komen, te bewegen en te sporten. Waarom is dat zo en wat kan je dan voor outdoor activiteiten doen?

Gezondheidsvoordelen van outdoor activiteiten

Wist jij dat je door weinig bewegen juist nog vermoeider wordt? Daarnaast kan het er ook voor zorgen dat jij je minder blij voelt, vooral als je al last hebt van een winterdip. Voldoende blijven bewegen en sporten zorgt er voor dat jij je energiek en blij voelt. Daarnaast vermindert het ook de kans op het aankomen van extra winterkilo’s. Overdag buiten sporten zorgt bovendien ervoor dat jij je dagelijkse vitamine D binnenkrijgt door de zon.

Hardlopen

Hardlopen

Een groot voordeel van hardlopen is dat jij dit overal kunt doen. Bovendien verklein je de kans op blessures als je op verschillende ondergronden hardloopt, zoals gras en asfalt. Als je net begint met hardlopen is het belangrijk om het rustig op te bouwen. Begin met een beginnersschema, waarbij je wandelen afwisselt met joggen. Na een tijdje kan je joggen afwisselen met rennen. Bij elke manier van trainen geldt dat jij een goede warming-up en cooling-down moet doen. Vooral in de winter is dit belangrijk, omdat je spieren dan koud zijn. Als je dan meteen gaat rennen kan je een spier scheuren. Koop een goede hardloopuitrusting voor in de winter waardoor je voldoende warm in blijft. Als je ook in het donker hardloopt koop dan een hardloopuitrusting waar jij goed zichtbaar in bent. Koop ook lichtjes hierbij.

Bootcamp

Houd jij van hardlopen, maar vind je krachttraining ook leuk? Dan is bootcamp de ideale sport voor je. Hierbij wordt hardlopen afgewisseld met krachttraining. Voor deze sport kan je gebruik maken van een hardloopuitrusting.

Schaatsen

Deze echte winterse sport is leuk, maar ook intensief. Met schaatsen kan jij goed werken aan jouw uithoudingsvermogen en balans. Daarnaast train jij ook je buikspieren met deze sport. Wil je niet (te veel) aankomen? Beperk dan de kopjes chocolademelk en stukjes appeltaart na het schaatsen.

Als jij voor het eerst of na een lange tijd wilt beginnen met een van deze sporten is het belangrijk om dit op te bouwen. Zoek een beginnersschema op, laat er een voor je maken door een trainer of volg een les.