Zondagochtend, toertochtje. Dik twee uur plassen ontwijken en sporen kiezen, fluimen uitspugen en achteraf met Kärcher of tuinslang je fiets weer ontdoen van alles wat de natuur erop heeft achtergelaten. Hoe maak je het jezelf gemakkelijker? Wij leggen het uit in 6 stappen.

1. Kieren, gaten, alle denkbare openingen vullen zich tijdens het fietsen langzaam met vuil. Dek daarom deze openingen af, dan kan er ook geen vuil in komen. Dit kan met een stukje tape of met een stuk spons. Knip die in stukken en prop het in je vorkbuis, of bij de gaten rondom je achterdemper.

2. Op den duur kleuren de boutjes van je stuurpen van zilver naar roestbruin. Even een korte stop bij de Hornbach voor wat RSV-boutjes. Goedkoop en duurzaam. M4x20 is meestal de juiste maat.

Maak je crosser klaar voor de modder
Een stukje spons in de vorkbuis. 

3. Begin het winterseizoen met een kort rondje vet smeren. Met name de zadelpen mag niet worden vergeten. Dan gaat die niet vastzitten in het frame. Vergeet ook de schroefdraad van je pedalen niet.

4. Alle frames en velgen hebben ‘afwateringsgaatjes’. Kleine openingen aan de onderkant van het frame die ervoor zorgen dat vocht kan weglopen uit het frame. Check of deze gaatjes niet dichtgeslibd zijn. Even ontstoppen indien nodig.

Maak je crosser klaar voor de modder
Alle frames en velgen hebben ‘afwateringsgaatjes’.

5. Lopen je kabels binnendoor en bestaan die uit meerdere delen buitenkabel? Vervang dit dan door één lange buitenkabel. Zo is de binnenkabel geseald en en blijft een soepele werking gegarandeerd. Soms moeten hiervoor de kabelingangen iets worden vergroot. Een boortje nummer 5 doet wonderen.

6. Modder schuurt en dat is zonde van je mooie lak. Een klein stukje beschermfolie ter hoogte van de kabel, de crank of de liggen achtervork is een aanrader. Hiervoor zijn kant-en-klare stickervellen te koop. En bij de Action koop je al een rol doorzichtige folie voor een paar stuivers.

Klaar voor de modder
Een lange buitenkabel. 

Klaar voor de modder
Een klein stukje beschermfolie.