Bij moderne racefietsen lopen kabels bij voorkeur geheel binnendoor vanaf het stuur naar hun bestemming. Ziet er vet uit, maar is het ook functioneel? Fiets test drie dikke high-end racers en sloopt ze uit elkaar om te zien of ook binnenin alles op rolletjes loopt. Je kon eerst al iets lezen over de Bianchi Specialissima en Factor Ostro VAM, nu is het tijd voor de KTM Revelator Lisse Sonic.

Tekst: Thijs van Amerongen

Het merk KTM zal bij de meeste mensen vooral bekend staan om zijn gemotoriseerde tweewielers met dikke noppen. Maar naast crossmotors maakt het Oostenrijkse merk ook al sinds jaar en dag mountainbikes en racefietsen. En de Revelator Lisse Sonic is een serieus strak karretje. Het is ook bepaald geen dertien-in-een-dozijnfiets. Golvende lijnen lopen vanaf de stuurpen naar achteren, waar ze richting achtervork strakker worden.

Factor Ostro VAM

Lees ook

Getest: Factor Ostro VAM, naar recept van Baden Cooke

Bianchi Specialissima

Lees ook

Getest: Bianchi Specialissima, leve de gulden middenweg

Bij de aanzet van de achtervork op de zitbuis is een soort ‘plateau’ gecreëerd. Hier is duidelijk een aerodynamica-expert aan het werk geweest.  De kabels zijn weggewerkt in de stuurpen, de voorvork is druppelvormig en het bracket asymmetrisch: allemaal bedoeld om deze KTM als een mes door de boter te laten glijden.

KTM Revelator Lisse Sonic

Is dat ook zo? Nou en of: de KTM is snel, mede dankzij de Zipp 404-wielset. Accelereren gaat opvallend makkelijk, en eenmaal op kruissnelheid wil de Revelator Lisse Sonic alleen maar blijven gaan. Door de lange wielbasis is de draaicirkel aanmerkelijk groter dan bij de meeste concurrenten. Tijdens het draaien en keren voelt de KTM zich dan ook minder op zijn gemak. Daarnaast ben je qua houding enigszins gebonden aan de stuurhoogtes die de stuurpenadapters toelaten. Dat maakt de Revelator Lisse Sonic tot een fiets voor een vrij specifieke doelgroep.

KTM Revelator Lisse Sonic

Wil je een fiets waarmee je op het vlakke hoge gemiddeldes wilt kunnen rijden met je woensdagavondgroepje, dan is de Revelator Lisse Sonic een serieuze kandidaat. Diepgebogen over het prettige aero stuur van Ritchey maak je met de Revelator Lisse Sonic snelle meters! Vind je comfort ook belangrijk, dan zijn er betere opties.

Mooi en lastig

De KTM heeft het meest complexe systeem van de testfietsen. De combinatie van stuurpen en frame zijn door KTM volledig op elkaar afgestemd, maar dat heeft de zaken er niet handiger op gemaakt. De remkabels lopen door de vorkpijp, waardoor je bij het vervangen van een lager altijd beide remmen moet loskoppelen en ontluchten. Daarnaast is het best lastig om de kabels naderhand weer door de vorkpijp te wurmen. De afdekkap van de stuurpen dient ook om het stuur te fixeren. Bij het demonteren van de stuurpen zul je het stuur dus ook altijd opnieuw moeten afstellen. Maar dat hoeft op zich geen punt te zijn: een klein streepje op stuur en stuurpen will do the job! Voordeel van het systeem is dat KTM verschillende adapters onder de stuurpen levert, waarmee je de hoek van de stuurpen en dus je fietspositie kunt aanpassen.

Specificaties KTM Revelator Lisse Sonic:
• Pluspunten: echte aeroracer, geen 13 in een dozijn
• Minpunten: ingewikkeld kabelgeleiding in de cockpit, je moet van KTM-oranje houden
• Prijs: €9499,- compleet
• Frame/voorvork: carbon/carbon
• Gewicht: 7,7 kg compleet excl. pedalen
• Groep: SRAM Red eTap AXS 48/35, 10-28, 140/40
• Wielen: ZIPP WH-404-CC Firecast 58mm carbon
• Banden: Schwalbe Pro One Evo 25mm
• Zadel en -pen: Fizik Arione R5/Prolink carbon Aero
• Stuur en -pen: Ritchey WCS Carbon Streem II/KTM Lisse Carbon
• Maten: SX, S, M, L, X
Meer informatie op www.ktm-bikes.at en www.wrbikes.nl

Bekijk hieronder nog wat foto’s van de KTM Revelator Lisse Sonic. 

KTM Revelator Lisse Sonic KTM Revelator Lisse Sonic KTM Revelator Lisse Sonic
KTM Revelator Lisse Sonic


Dit is een artikel uit Fiets 09. Bestel het magazine hier voor €6,75.