Bij moderne racefietsen lopen kabels bij voorkeur geheel binnendoor vanaf het stuur naar hun bestemming. Ziet er vet uit, maar is het ook functioneel? Fiets test drie dikke high-end racers en sloopt ze uit elkaar om te zien of ook binnenin alles op rolletjes loopt. Vorige keer kon je alles lezen over de Factor Ostro VAM, nu is het de beurt aan de Bianchi Specialissima.

Tekst: Thijs van Amerongen

Kijk hem eens blinken, de Specialissima. Niet in schreeuwend Bianchi-celeste, maar in ingetogen zwart met verkleurende decals op de onderbuis: sta je er recht voor, dan zijn ze groenachtig, vanuit een andere hoek zijn ze opeens blauw. Heel gaaf gedaan. Het oogt niet direct heel erg ‘Bianchi’, maar stijlvol Italiaans is het wel. De Specialissima is overigens wel gewoon te krijgen in het celeste-groen, evenals in ‘greenish blue’, een donkergroene metallic lak die zeker het overwegen waard is. Qua frame is de Specialissima geen enorme opvaller: de fiets heeft traditionele lijnen zonder al te veel franjes.

Bianchi Specialissima

Bianchi SpecialissimaBianchi heeft er vooral alles aan gedaan om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Maar om de Specialissima daarmee gelijk in de categorie klimfiets te plaatsen, is denk ik te makkelijk. Want ook naar comfort is gekeken. Bianchi past hiervoor haar Countervail-technologie toe, waarbij het frame op bepaalde plekken een gepatenteerd carbon materiaal met ‘visco-elastische eigenschappen’ heeft gekregen. Dat moet de vibraties en schokken in het frame beter opvangen. Nu is het moeilijk om dit soort details in de praktijk te ervaren, maar het moet gezegd dat rijden op de Specialissima heel goed voelt.

Het is een echte allrounder: je kunt met de Specialissima in alle jaargetijden op alle terreinen goed uit te voeten. Hij is voldoende stijf om hem strak de bocht in te kunnen sturen, biedt afdoende comfort om je rug heel te houden op slechte wegen, en is ook nog licht genoeg om bergop mee te kunnen in de eerste groep. Nu is de keuze aan jou: wil je een knalharde aero racer of een comfortabele endurance-racer? Of ga je met deze Specialissima voor de gulden middenweg?

Factor Ostro VAM

Lees ook

Getest: Factor Ostro VAM, naar recept van Baden Cooke

Goed en eenvoudig

De grootste technische veranderingen bij framesets zien we in de loop van de rem- en schakelkabels. Hoe zit dat bij onze testfietsen? En moeten we blij zijn met deze innovaties?

Bianchi Specialissima

Bij de Bianchi is het ACR-systeem (Aero Cable Routing) van FSA toegepast. Dit zie je op meer fietsen en zit goed en eenvoudig in elkaar. Vereiste is wel dat je een FSA-stuurpen hebt. Tussen het lager en de vorkpijp lopen de kabels door een uitkeping in de stelring. Om het bovenste balhoofdlager te vervangen zul je zowel de voor- als achterrem moeten ontkoppelen. Om het onderste balhoofdlager te vervangen hoef je alleen de voorrem los te halen – scheelt weer één rem ontluchten. Wil je een ringetje meer of minder onder je stuurpen plaatsen om je houding aan te passen, dan hoef je bij dit systeem niks te ontkoppelen – mits de vorkpijplengte het toelaat.

Specificaties Bianchi Specialissima
• Pluspunten: clean, ACR-balhoofdsysteem
• Minpunten: regenwater in inbus zadelpen, beetje onopvallend
• Prijs: €7399,- compleet (specificatie wijkt af van testfiets)
• Frame/voorvork: carbon/carbon
• Gewicht: 7,2 kilogram compleet exclusief pedalen
• Groep: Shimano Ulegra Di2 11s 50/34, 11-30, 160/60
• Wielen: Fulcrum Racing 400 Disc Brake
• Banden: Pirelli P Zero Race, 26 mm
• Zadel en -pen: Fizik Antares R1/ eparto Corse by FSA K-Force Light Sb25
• Stuur en -pen: FSA NS ACR/FSA Compact HB-RK-222S/CCH/Di2
• Maten: 47, 50, 53, 55, 57, 59, 61

Meer informatie op Bianchi.com.

Bianchi Specialissima
Bianchi Specialissima
Bianchi Specialissima


Dit is een artikel uit Fiets 09. Bestel ‘m hier voor €6,75 zonder verzendkosten naar een adres in Nederland.