Schreven we eerder deze week nog over BMC’s razendsnelle off-roader, de Roadmachine X. Nu breidt het Zwitserse merk zijn gravel segment verder uit met een veel uitdagendere racer. Inclusief verende elementen. De URS LT.

Niet heel lang geleden plaatste ik dit artikel. Een lap tekst met daarin mijn visie op hoe gravelbikes er de komende jaren uit gaan zien. Gebaseerd op eigen ervaringen van diverse testfietsen, onderbuikgevoel en wellicht enigszins verstand van de markt. Enkele weken later komt BMC met deze URS LT. Een fiets die verdraait veel voldoet aan de blauwdruk die ik eerder heb geschetst. De LT is een doorontwikkeling van de normale URS welke ook beschikbaar blijft. LT staat, zoals gebruikelijk voor Long-Travel. Al moet die benaming wel met een korrel zout genomen worden. De URS LT heeft namelijk welgeteld 20 millimeter veerweg. Daarover zo meer.

Qua frame zien we bijna dezelfde cijfers als bij de al bestaande URS. Een carbon frame met duidelijk andere geometrie dan gebruikelijk. Flink langer en ook iets luier dan de standaard. De zitbuis is steil en standaard krijg je een zadelpen zonder setback geleverd. Dit zorgt voor een moderne zithouding (kort en relatief ver naar voren gepositioneerd). Maar het levert ook een prettig sturende fiets op. De steeds langer wordende voorkant van frames komt overgewaaid uit het mountainbikewereldje waar dit inmiddels gemeengoed is geworden. Waar de bovenbuis (reach) langer is, wordt de stuurpen korter. Hierdoor blijft de afstand tot het stuur gelijk maar wordt de fiets een stuk makkelijker te besturen.

Een URS LT frame weegt +/- 1150 gram en is beschikbaar in één versie. Enkel 1x aandrijvingen zijn geschikt en met een shim is de U vormige zadelpen eventueel te vervangen voor een dropperpost. Banden tot 45 millimeter vormen geen enkel probleem qua montage. Uit de doos levert BMC echter fietsen met 40 millimeter brede banden.

Comfortlevel

Een gravelfiets is en blijft niet veel meer dan een racefiets met dikke banden. Een beetje gechargeerd natuurlijk, maar uiteindelijk komt het hier wel op neer. Niet gek dat rijden op een gravelfiets nooit écht comfortabel is. Het hobbelt, het rammelt. Iedere mate van comfort verhogende maatregelen is dan ook een welkome toevoeging. De afgelopen tijd is het aanbod aan verende vorken passend in een gravelbike aardig uitgebreid. Naast de zware units van MRP, Suntour, enz. hebben Fox en Rock Shox een vernieuwde versie van hun producten gepresenteerd. Gemiddeld gezien legt zo’n vork +/- 1200 tot 1500 gram op de weegschaal. Andere alternatieven zijn een Lefty, Lauf of Futureshock.


De Futureshock uit een Specialized Diverge

Die laatste is in mijn ogen verreweg het beste geschikt als het gaat om vering in gravelbikes. Onopvallend, niet extreem zwaar en meer dan prima functionerend. Niet voor niets heeft de vering die we op deze URS tegen komen behoorlijk wat weg van een futureshock. Samen met Hi Ride is er in totaal vier jaar aan gewerkt om tot deze oplossing te komen.

Hi Ride? Ja, die moeten we even uitleggen. Weet je nog dat Pinarello eens op de proppen kwam met een volgeveerde Dogma, speciaal voor Paris-Roubaix? De demping op die fiets, die kwam van Hi Ride. Een Italiaanse ontwikkelaar van suspension en technische oplossingen.

De Dogma FS met Hi Ride suspension.

De oplossing voor het probleem van de URS? Een voorvork met daarin een cartridge met veer geveerde demper en kleine oliekamer. 20 millimeter veerweg met extreem progressieve veercurve en diverse instelmogelijkheden. Het totaal legt zo’n 800 gram meer op de weegschaal dan de ongeveerde URS vork. Het systeem heeft een lockout die eenvoudig op de topcap te bedienen is. Doordat de dempers onderin de vorkbuis zijn geplaatst blijft de stuurpenconstructie nagenoeg ongewijzigd aan hoe we deze al jaren kennen. Een duidelijk voordeel ten opzichte van de Futureshock.

Bij het zien van de fiets dwalen mijn gedachte meteen af naar Tinker Juarez en zijn blauwe/gele Cannondale met headshock. In basis een zelfde soort constructie van inmiddels dik twintig jaar oud. Deze constructie is echter wel met een stuk meer high-tech middelen tot stand gekomen. Dit levert een gesealde cartridge op welke nauwelijks service nodig heeft. De vering werkt het meest optimaal bij kleine oneffenheden op hoge snelheid. Impact met hoge frequentie in vaktaal. In de praktijk komt het er op neer dat grindpaden en gravelwegen zonder grote obstakels nagenoeg feilloos glad gestreken worden. Tot bijna 50% van de trillingen worden uitgefilterd en dat is een duidelijk voelbaar verschil. Niet enkel in comfort. Nee, de verende vork zorgt ook voor beduidend meer grip doordat de voorband beter contact houdt met de ondergrond. Kies je een singletrack, een rotsig pad of andere trails die duidelijk meer de ‘mountainbike’ kant op gaan dan schiet de vork te kort. De bescheiden demper kan de grote impact simpelweg niet verwerken.

De cartridge bestaat grofweg uit twee delen. Een uitwisselbare veer welke beschikbaar is in 3 sterktes en voorzien kan worden van een spacer welke de pre-load beïnvloedt. En verder een kleine met olie gevulde kamer die ervoor zorgt dat de veercurve minder lineair wordt. En er bovendien geen gevoel van bottom-out ontstaat. Standaard wordt de middelsterke veer geleverd.

Op pad ermee

Waar ik eerder met een maat 58 Roadmachine op pad werd gestuurd, krijg ik nu een XL URS LT onder m’n gat geschoven. De maatvoering bij BMC loopt niet netjes stapsgewijs op. De balhoofdbuis van deze XL is dan ook flink hoger dan een maat L en dat voel je. Overweeg je zo’n monster aan te schaffen, check dan goed de maatvoering en je huidige afstelling voor je in de knel komt.

In de praktijk

Ik mag rijden met de URS LT ONE. Het net geen 8000 euro kostende topmodel dat boven de TWO komt. Deze gaat €5999,- kosten en krijgt een Rival AXS groepset en aluminium wielen mee. Mijn testmachine moet het doen met Force AXS en eigen carbon wielset. Qua afmontage is het een mix van merken. Easton stuur, WTB banden en zadel. De banden worden opgepompt tot zo’n vier bar. Comfort komt nu uit de vork en achterdemper. Die achterdemper is een oudgediende en in basis het systeem afkomstig van de vorige generatie hardtail. Het ‘systeem’ ziet er uit als een simpel elastomeer, maar heeft wel degelijk twee kleine zuigers en een eindaanslag verstopt in zich. Dit zorgt voor de nodige demping. Zeker samen met de buigbare zadelpen. Wel is deze vorm van van comfort veel minder voelbaar dan de vering in de voorvork. Dit merken we al snel wanneer we onze rit beginnen met een alpenafdaling van zo’n 500 hoogtemeters. De vork zorgt ervoor dat je het vooraf uitgestippelde pad zonder problemen kunt volgen. De achterdemping werkt feitelijk alleen wanneer je op het zadel zit.

De fiets zelf is voldoende stijf. Voelt redelijk rap aan. Al mogen we de URS niet direct een volbloed racer noemen. Het extra gewicht. De (misschien ietwat te) comfortabele geometrie en minder rap rollende banden maken het geheel een fiets die niet direct vooruit schiet wanneer je uit de startblokken komt. Eenmaal op snelheid bolt het geheel lekker. Steil bergop zijn we blij dat BMC een Eagle setup heeft gekozen. Ruim voldoende keus als het om versnellingen gaat.

Je kunt met deze fiets alle kanten op. Het race-dna van BMC is nooit echt weg. Alles is daarom strak en glad afgewerkt. Het ziet er piekfijn uit. Wil je hem echter volpakken met alles wat je thuis hebt slingeren, dan kan dat. Op slimme plaatsen zitten nokjes verstopt. Ook de kabel van je naafdynamo past los door de vork.

Een hele dag vermaak ik me kostelijk op de fiets. De vermoeidheid is duidelijk minder aanwezig dan wanneer je een rit als deze op een ongeveerde gravelfiets maakt. Ik heb het dan niet over mijn benen. Wel over schouders, vermoeide onderarmen en vermoeidheid van het focussen. Lettend op alle wortels en ander gespuis wat op de loer ligt om je te lynchen.

Complete collectie

In korte tijd brengt BMC dus twee nieuwe gravelbikes op de markt. Een racefiets met dikke banden aan de linkerkant. Deze URS LT volledig op rechts. Daartussen vinden de normale URS en URS alu een plekje. BMC neemt gravel serieus en heeft het hele spectrum nu compleet. Aan jou de keus of je vering wilt of niet. De voordelen zijn duidelijk. Meer controle en grip, en minder vermoeid. De nadelen zijn echter ook eenvoudig op te sommen. De fiets is zwaarder dan concurrenten met 9.7 kilo en door zijn ‘mountainbike’ geometrie nodigt het geheel niet direct uit om vol door te rammen. Een URS LT GTO met lager balhoofd en iets steilere vorkhoek zou wellicht zo gek nog niet zijn.

Prijzen

BMC Urs LT ONE, €7999
BMC Urs LT TWO, €5999

Bmc.com