Naast de introductie van de nieuwe twaalf speed groepsets, komt Shimano ook nog met drie nieuwe wielsets voor op de weg. Aandachtpunten bij het ontwerp waren aerodynamica, stabielere rij-eigenschappen en een lager gewicht. Mooie nieuwe feature is de Direct Engagement naaf, die nauwelijks nog een vrije slag heeft. De wielen zijn uiteraard geschikt om tubeless te gebruiken.

Drie hoogtes

Zoals gezegd zijn het drie nieuwe wielsets, die zowel in Dura-Ace als Ultegra op de markt komen. Voor het eerst maakt Shimano nu full-carbon tubeless wielen geschikt voor schijfremmen in de Ultegra serie. De verschillen zitten hem in de velghoogte. Je kunt kiezen uit C36 (WH-R9270-C36-TL), het lichtste wiel in Shimano’s assortiment en dus bijzonder geschikt om mee te klimmen, de C50 (WH-R9270-C50-TL), een allrounder met een goede balans tussen luchtweerstand en controleerbaarheid en tot slot de C60 (WH-R9270-C60-HR-TL). Die laatste is het meest aerodynamische wiel met hoge stijfheid (HR) voor sprints en achtervolgingen op hoge snelheid, aldus Shimano.

Gewicht (in gram):
C36: 1388(DA), 1450(Ultegra)
C50: 1461(DA), 1570(Ultegra)
C60: 1609(DA), 1649(Ultegra)

Naast het gewicht zijn ook de spaakpatronen verschillend bij de Ultegra en Dura-Ace wielen. Ultegra gebruikt een 1:1 patroon, met 2.0-1.6-2.0 spaken, om gewicht te besparen.

Lees ook

Introductie: Shimano Dura-Ace R9200 en Ultegra R8100, 12-speed én draadloos

Ten opzichte van de C40 uit de Dura-Ace R9100 serie, zorgt de nieuwe C50 voor een vermindering van de luchtweerstand met 5.1 watt in wedstrijdsituaties. Het wiel is zelfs 1 watt sneller als je hem vergelijkt met het R9100 C60-TU tubular wiel, terwijl de C50 zowel lichter is, als beter te controleren. Dankzij de nieuwe Direct Engagement naaf is het pal- en ratelsysteem verdwenen. Er worden nu twee in elkaar grijpende ringen gebruikt, zoals we ook bij DT Swiss, Mavic ID36o en andere merken steeds vaker tegenkomen. De nieuwe vrijloopnaaf grijpt dus sneller aan, maar is ook nog eens 45 gram lichter dan zijn voorganger.

Aangezien elke gram telt als het om rotatiemassa gaat, is het mooi meegenomen dat de nieuwe wielen veel lichtere velgen hebben. Een set C50 wielen is mede daardoor maar liefst 161 gram lichter dan de vorige C40 uitvoering. De velgen hebben allemaal een interne breedte van 21mm, extern is dat 28.

Wat kost dat?

In Ultegra uitvoering kost een wielset, ongeacht de hoogte, 1398 euro. De Dura-Ace versies komen op 1998 euro.