Als wielrenner heb je misschien al een mooie fietscomputer op je stuur zitten, maar wellicht twijfel je om een sporthorloge aan te schaffen. Polar heeft veel van zulke handige multisporthorloges, die dus ook bruikbaar zijn om mee te fietsen. Wij zetten de meest handige (fiets)modellen op een rij.

Polar Vantage M

We beginnen met het instapmodel van de horloge-serie: de Polar Vantage M. Dit model bevat veel wat je nodig hebt voor het fietsen. De hartslag wordt via de pols gemeten of eventueel met een hartslagband, via een ingebouwde GPS-meting wordt de snelheid en afstand gemeten. Ten opzichte van de duurdere modellen ontbreekt de routefunctie op de Vantage M en is de batterijduur net iets minder sterk, maar verder zitten de belangrijkste functies er gewoon op. Je hebt de beschikking over veel sportprofielen en het is ook mogelijk om cadans en vermogen (wel via Bluetooth) te meten. Verder beschikt de Vantage M over bijna alles wat een smartwatch ook heeft. Stappen tellen, dagelijks de 100% score halen als activiteitsniveau (keuze uit drie ‘niveaus’, waarbij je voor de 100% echt wel even minimaal een halfuur moet sporten) en je slaap meten; het zit er allemaal op. De Vantage M is er alleen in het zwart of wit en kost €279,90.

Model: Polar Vantage M
Adviesprijs: €279,90
Meer informatie hier.

Lees ook

Review: Polar Vantage M

Polar Vantage M2

De naam doet vermoeden dat we hier te maken hebben met een verbeterde versie van de Vantage M en dat klopt ook. Niet zo heel lang geleden is de Polar Vantage M2 geïntroduceerd. Ten opzichte van de Vantage M valt vooral op dat er meer kleurcombinaties beschikbaar zijn. Saai is het allerminst! Een goud-champagne, grijs-gele of koperen band bij het horloge? Het kan allemaal. Daarmee val je ook op feestjes en partijen op. De M2 beschikt in tegenstelling tot de M over wisselende kleurthema’s, muziekbediening als je telefoon in je achterzak zit en een weersvoorspelling dat drie dagen vooruit kan kijken. Daarnaast heeft de M een energiebesparende GPS-modus en beschikt-ie over FuelWise, de slimme voedingsassistent. Voor maar €20 extra haal je dit horloge met een ‘ribbelrand’ in huis. En eigenlijk is het zonde om voor die twee tientjes de ‘normale’ M te halen.

Model: Polar Vantage M2
Adviesprijs: €299,90
Meer informatie hier.

Polar Ignite 2

Lees ook

Nieuw van Polar: Ignite 2 en Vantage M2

Polar Vantage V

De Polar Vantage V is qua naam niet heel veel anders dan de Vantage M, maar heeft wel net wat meer belangrijke functies. De batterijduur gaat iets langer mee, het is mogelijk om loopvermogen als de pols te meten en in tegenstelling tot de Vantage M en M2 bedien je van Vantage V niet alleen met de knopjes, maar is het ook mogelijk om te swipen. Een stuk handiger, vind ik zelf. Alles is net wat luxer en gaat wat langer mee. Ook belangrijk: op de Vantage V en V2 is het mogelijk om routes (via Komoot) te volgen. Daarnaast kun je alle vermogens-, cadans- en snelheidsmeters makkelijk koppelen met je klokkie en beschik je over meer handige trainings- en herstelfuncties. Voor dit alles betaal je €499,90. Voor hardlopers en/of triatleten: met de Vantage V kun je ook het vermogen meten via de pols. Dat is op de M niet mogelijk.

Opgelet: de Polar Vantage V is al niet meer te koop op de site van Polar en is ‘vervangen’ door de V2.

Model: Polar Vantage V
Adviesprijs: €499,90
Meer informatie hier.

Polar Vantage V

Lees ook

Getest: Polar Vantage V, multisporthorloge

Polar Vantage V2

De verbeterde versie van de Vantage V is de V2. Niet heel lang geleden kwam het Finse merk met de laatste update. De Vantage V2 heeft een batterijduur van 40 uur bij inspanning, ingebouwde GPS en een kleuren touchscreen. Ten opzichte van de V is de V2 14 gram lichter en zitten er meer functies op. Ook is de GPS-meting nét iets duidelijker, meet het horloge ook iets nauwkeuriger de hartslag aan de pols en heeft de V2 eigenlijk alles wat je nodig hebt. Voor zwemmers is het fijn dat het horloge waterdicht is tot 100 meter (dat is bij de ‘V’ 50 meter) en is het voor lopers en wielrenners leuk dat er een maximaaltest en herstelmeting voor de benen is toegevoegd aan het toch al grote aanbod aan functies. Wil je weten wat je FTP is? Op allerlei manieren kun je het meten. ‘Hoe duur is dat dan’ hoor ik je denken. Nou, net zo duur als de V. Meer functies, meer mogelijkheden, betere batterij, maar minder knaken. Dat is een goede deal, toch?

Model: Polar Vantage V2
Adviesprijs: €499,90
Meer informatie hier.

Lees ook

Eerste indruk: Polar Vantage V2

Polar Grit X
Werd eigenlijk als een outdoorhorloge op de markt gebracht en dat deed mij vermoeden dat-ie vooral voor bergachtig terrein geschikt zou zijn, maar niets is minder waar. Met nieuwe functies als FuelWise en Hill Splitter (zitten nu ook automatisch op de Vantage V2) krijg je net wat meer belangrijke informatie over je trainingsrit. Is qua uiterlijk wel iets anders dan de Vantage V-horloges, maar verder zie je eigenlijk nauwelijks verschillen. Wat er niet op zit: hersteltest benen, prestatietest lopen/fietsen en Recovery Pro. Daarnaast is de Grit X iets zwaarder (64) gram dan bijvoorbeeld de V2 (52) gram, al gaat het om minimale verschillen. De adviesprijs bedraagt €429,90.

Model: Polar Vantage V2
Adviesprijs: €429,90
Meer informatie hier.

Polar Grit X

Lees ook

Getest: Polar Grit X, ietsje anders dan de Vantage

Voor wie is wat?
Dit zijn de vijf bekendste sporthorloges van Polar. Natuurlijk heeft het Finse bedrijf nog veel meer in het assortiment zoals bijvoorbeeld de Ignite, maar de Ignite is in tegenstelling tot de Vantage’s en Grit X minder geschikt voor het wielrennen. Voor (tri)atleten is het raadzaam om de Vantage V of V2 te gebruiken. Het zijn absolute tophorloges die je veel informatie geven over je trainingsvooruitgang. De Vantage M en M2 zijn ook goed, maar het ‘swipen’ is wat mij betreft toch wel een fijne toevoeging en dat ontbreekt dus op de M en M2, net als bijvoorbeeld routebegeleiding. Veel verschil tussen de V en V2 zit er niet, al is de V2 nét iets beter en betaal je dus evenveel. Kortom: er zit vast wel iets voor je tussen en met een simpele houder kun je ‘m ook gewoon op je stuur monteren.