Een ideale fiets voor Parijs-Roubaix hadden ze bij Cervélo nog niet. Nou ja, ze hadden hem al wel, maar dan hebben we het over de R3 van Johan Vansummeren, de winnaar in 2011. Tijden veranderen, schijfremmen zijn in, banden worden breder en veel koersen lijken tegenwoordig op variaties op een thema. Grote delen onverhard zijn ideaal voor fietsen die speciaal gemaakt zijn om ellendige parcoursen aan te kunnen.

Cervélo heeft de C-serie gehad, maar die liep niet echt lekker. Nu hebben ze al de Aspero gravelbike. Deze nieuwe Cervélo Caledonia is dan eerder geschikt voor zo veel mogelijk asfalt met af en toe een strook onverhard. Aflopende bovenbuis, rechte voorvork, lage aanzet achtervork en geen kabel of remleiding te zien bij het stuur.

Cervélo Caledonia-5

Van een afstandje lijkt de Caledonia op een standaard aero racer, maar het is een ware endurance racer. Waar wijkt de Caledonia af van de R3 en 5? De liggende achtervork is langer geworden (in vergelijking met de R3), het bracket is verlaagd, de naloop is langer geworden, er passen banden tot 35 millimeter en er zijn minuscule nokjes voor spatbordjes.

De Caledonia-5 is er in vijf uitvoeringen en vanaf zo’n 3100 euro en er is een standaard Caledonia met een iets minder licht frame. De naam komt van de Caledonia Road, de straat met slecht wegdek in Toronto die vaak als laatste werd gereden tijdens een company ride. Cervélo is van Toronto verhuisd naar California en dit is een mooi eerbetoon aan Toronto en het slechte wegdek waarvoor de fiets ideaal is.

BMC Teammachine SLR01 Four

Lees ook

Getest: BMC Teammachine SLR01 Four, eigentijds design

Het is eigenlijk een zeer goedmoedige toerfiets. Dat dankt hij aan de geometrie en de standaard 30 millimeter banden. Die dikke sloffen zijn prima, maar bederven wel enigszins het echte’ racegevoel. Het is zeker geen ‘gravel’; want als je eenmaal goed gas geeft is het gewoon een racefiets. Maar criteriums zijn niet het eerste inzetgebied – als ze er al zijn. Deze heeft als groep Ultegra Di2 met een opmerkelijke overbrenging: 52/36 voor en 11-34 achter. Als je niet naar Californië trekt, dan zouden we een wat vlakkere pignon kiezen; dan zijn de stappen wat minder bruusk. Het is een goeie lobbes, maar je moet hem niet kwaad maken. Dan gaat-ie in volle vaart achter het konijn aan.

Cervélo Caledonia-5

Cervélo Caledonia-5
Licht gebogen stuurhelften. 

Cervélo Caledonia-5
3o millimeter Rubino’s.

Cervélo Caledonia-5
Blik op de weg.

Cervélo Caledonia-5


Dit is een artikel uit Fiets 11. Kijk hier voor de laatste aanbiedingen.