Een lekker stukje wandelen als het weer het toelaat, dat is voor veel mensen de ultieme manier om én in beweging te blijven, én tegelijkertijd in de buitenlucht te kunnen zijn. Het is dan ook zeker niet gek dat je veel mensen het hele jaar door ziet wandelen. Het is namelijk niet alleen lekker om te doen, maar ook nog eens hartstikke goed voor je gezondheid. Nu je dit leest, vraag je jezelf vast af waarom wandelen nou zo goed voor je is. Lees snel verder, want wij vertellen jou hier alles over.

Toegankelijk

Wandelen is enorm toegankelijk: het kan altijd en overal. Je hebt maar weinig nodig om te gaan beginnen met wandelen. Geen dure sportuitrusting en geen vaste tijden: je kunt zelf bepalen hoe en wanneer jij gaat wandelen. Zou je graag willen wandelen maar kamp je met fysieke klachten? Dat is natuurlijk enorm vervelend. Als jouw klachten mild zijn, zou je gebruik kunnen maken van bepaalde hulpmiddelen. Als je hiernaar op zoek bent, ben je bij Vegro aan het juiste adres.

Door gebruik te maken van hulpmiddelen,  is het vaak toch mogelijk om zo nu en dan een wandeling te maken. Bij hulpmiddelen zou je kunnen denken aan bijvoorbeeld een wandelstok of brace. Als je kampt met fysieke klachten, is het wel goed om in je achterhoofd te houden dat je een wandeling niet te zwaar moet maken. Kies voor een korte wandeling en loop op een rustig tempo. Zo voorkom je dat jouw klachten alleen maar erger worden.

Calorieën verslinder

Calorieën verslinder

Ben jij niet zo’n fan van de sportschool, maar vind je een wandeling daarentegen wel lekker? Goed nieuws, want door te wandelen kun je aardig wat calorieën verbranden. Gemiddeld verbrand je met een uurtje stevig wandelen al zo’n 240 calorieën in een uur. Echter kan dit nog wat verschillen, dit is mede afhankelijk van jouw gewicht, lengte en wandeltempo. Je traint met wandelen niet alleen jouw been- en bilspieren, ook heeft het op de lange termijn voordelen voor jouw taille en buik. En dat is nog lang niet alles, want je benen krijgen door te wandelen ook nog eens een betere bloedcirculatie. Dit kan ervoor zorgen dat je minder snel last hebt van spataderen, zwellingen en andere kwaaltjes.

Wanneer je regelmatig wandelt, bouw je een goede conditie op. Wil jij een goede conditie opbouwen door te wandelen? Begin dan rustig. Ga niet meteen te hard van stapel, want dan zal je merken dat je binnen no time uitgeput bent. Begin bijvoorbeeld door een paar keer in de week een wandeling te maken van gemiddeld 30 minuten.  Merk je dat dit jou gemakkelijk afgaat? Dan kun je zelf de frequentie en duur van jouw wandelingen gaan veranderen. Probeer ook eens om jouw route zo nu en dan te veranderen. Zo heb je niet constant hetzelfde rondje, maar heb je steeds een beetje afwisseling.

Betere weerstand

Als jij frequent gaat wandelen, werk je aan een sterkere weerstand. Wandelen is eigenlijk gewoon een extreem goede boost voor jouw immuunsysteem. Ben jij iemand die vaak een griepje te pakken heeft? Dan is het dus zeker het proberen waard om eens vaker je wandelschoenen aan te trekken. Wandel je regelmatig? Dan heeft dit ook nog eens een positief effect op jouw bloeddruk en bloedvaten, waardoor de kans op hart- en vaatziekten afneemt.

Goed voor je geest

Wandelen heeft niet alleen fysieke voordelen, ook is het goed voor je geest. Door te wandelen ben je ontspannen en wordt jouw stress verminderd. Dit heeft een positief effect op jouw lichaam. Je voelt je in dit geval namelijk lichamelijk beter en fitter. Ook is bewezen dat door frequent te wandelen je een betere nachtrust kan krijgen. Door de ontspanning die je krijgt door te wandelen, val je sneller in slaap en wordt daarnaast ook de kwaliteit van jouw slaap beter. Al met al dus goede redenen om maar eens vaker een rondje te gaan lopen.

We kunnen dus wel concluderen dat wandelen goed is voor je gezondheid. Des te meer reden om het dus vaker te gaan doen. Je bepaalt zelf hoe, wanneer en hoelang je gaat wandelen, en dat is natuurlijk ideaal.